گفتگو با علامۀ محقق، علی دوانی
نویسندگان
چکیده
مرحوم علامۀ محقق، علی دوانی، در 1308 ش./ 1929 م. در روستای دوان از توابع کازرون متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاه خود سپس آبادان گذراند و در 1332 ش./1943 م.، برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف رفت و به مدت پنج سال و نیم از درس استادان و فضلای آن دیار استفاده کرد. در بهار 1327 ش./ 1948 م. به ایران آمد و پس از سیر و سیاحت و ازدواج (1328 ش./1949 م.)، در قم سکونت گزید و به ادامۀ تحصیل پرداخت و از محضر استادان بزرگی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبائی-رحمت الله علیهم- بهره مند شد. از اوایل دهۀ 1330 ش./1940 م. به نگارش مقاله در مطبوعات دینی پرداخت و سپس در دو رشتۀ شرح حال نگاری علما و دانشمندان اسلامی و نیز منبر و سخنرانی فعالیت کرد و نخستین کتاب خود را با عنوان شرح زندگانی جلال الدین دوانی، در 1334 ش./ 1955 م. منتشر ساخت و تا زمان مصاحبه، 78 کتاب در حوزۀ تألیف، تصنیف، ترجمه و تصحیح به یادگار گذاشت. معروف ترین آثار علامه دوانی، مهدی موعود، مفاخر اسلام (10 جلد) و نهضت روحانیون ایران (11 جلد) است. علاوه بر این ها، ایشان در چندین دانشگاه به تدریس تاریخ اسلام، سیرۀ معصومین (ع)، جنگ های صدر اسلام، و رجال و تراجم پرداخته و در حدود بیست کنگرۀ داخلی و خارجی شرکت کرده و مصاحبه و سخنرانی های دینی و تاریخی فراوانی با صدا و سیما از سیما 1360 ش./1981م. تا هنگام درگذشت داشته است.
منابع مشابه
محقق دوانی و مسئله علم الهی
اندیشمندان اسلامی، اصل علم خداوند را پذیرفتهاند؛ اما تحلیل فلسفی و بیان چگونگی آن بهویژه در علم خداوند به جزئیات، نیازمند تأمل بیشتر است؛ تا آنجا که راهکارهای متفاوتی در این زمینه مطرح میشود. محقق دوانی نیز توجه خاصی به این موضوع داشته و بهتفصیل بدان پرداخته است. وی ضمن ارزیابی آرای حکما و متکلمان، به اثبات علم الهی، بهویژه علم تفصیلی خداوند به اشیا میپردازد. ایشان در تببین نظر فلاسفه معت...
متن کاملعلم حضوری نفس از دیدگاه شیخ اشراق و محقق دوانی
با توجه به اینکه نفس، در کلام شیخ اشراق، واجد دو جه علوی و سفلیست، ضرورتاً، واجد دوگونه فعل است: فعلی که با عنوان «تدبیر جسم» شناخته میشود و فعلی که متضمن معرفت و سیر و سلوک عرفانی است؛ اما از آن حیث که نفس، به عالم نور تعلق دارد و از جنس نور است، بنا به تعریف نور، نخست «آشکار بر خود» است و دوم «آشکار کنندهی غیر خود». بنابراین، شیخ اشراق، در اثبات تجرد نفس، نخست از «ادراک مستمر نفس» یا «خودآ...
متن کاملمقایسه تطبیقی نظریه محقق طوسی و علامۀ حلّی در معاد جسمانی با نظریه شبیهسازی
مهمترین چالش معاد جسمانی که از طرف برخی از فیلسوفان الهی مخالف، مطرح شده، این است که بدنِ مادی، چون جسمانی است، چگونه میتواند پس از جدایی از روح، بعینه دوباره محشور شود و همان روح به او بازگردد؟ آبا بازگشت عین بدن، در قیامت، مبتلا به شبهات فلسفی، مانند شبهۀ آکل و ماکول، حشر انسان عظیم و ...، نمیشود؟ ما در این مقاله، سعی خواهیم کرد با روش تحقیقِ بنیادی، توصیفی و پس از بررسی نظریات سهگانه (عینی...
متن کاملمحقق دوانی و مسئله علم الهی
اندیشمندان اسلامی، اصل علم خداوند را پذیرفته اند؛ اما تحلیل فلسفی و بیان چگونگی آن به ویژه در علم خداوند به جزئیات، نیازمند تأمل بیشتر است؛ تا آنجا که راهکارهای متفاوتی در این زمینه مطرح می شود. محقق دوانی نیز توجه خاصی به این موضوع داشته و به تفصیل بدان پرداخته است. وی ضمن ارزیابی آرای حکما و متکلمان، به اثبات علم الهی، به ویژه علم تفصیلی خداوند به اشیا می پردازد. ایشان در تببین نظر فلاسفه معت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
گنجینه اسنادجلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023